151. Hvordan håndtere kritikk og internett troll

Dec 15, 2021

 

Vi lever i en unik tid for oss grundere. Vi kan nå millioner av mennesker via sosiale media. Og det gratis. Selv har jeg hatt 1.6 millioner unike folk som har sett Facebook Live videoene mine. Noe som er helt vilt.

Og som med alle nye muligheter så kommer det også utfordringer!

Utfordringen mange er redde for i dag er å få kritikk på sosiale media og vekke de såkalte trollene. De som er bare ute etter å lage kvalme.

Så hvordan håndterer du dem?

Jeg har vært heldig. Kun 10-12 troll siden 2009. Har møtt ganske mange «sure kjerringer» og «gretne gubber» dog. Også disse har sin funksjon for at jeg skal bli bedre. Så nøkkelen ligger i å bruke kritikken smart.

Det som er viktig er å ha en forventning om at kritikk og «haters» kommer når jobben din er å endre verden til å være litt bedre når du forlater enn da du kom. Dette er hele nøkkelen. Motstand er en del av jobben din. Så ikke vær så overrasket. For med muligheter kommer det utfordringer.

Dessverre har både jeg og mange av kundene mine for stort fokus på negativ kritikk i stedet for å fokusere på alle de tusener som digger deg. Det sitter i hodet og er et mindset du rett og slett må bytte ut.

Brendon Burchard, min venn og mentor over mange år sa til meg: «Gry, du må velge fokuset ditt. Skal du bruke energi på de 7 som hater deg eller de 5000 du gjør en forskjell for?» Det var det som skulle til for å snu meg.

For mange holder igjen sitt geni fordi de er redd for å bli dømt og få negativ kritikk. Det kommer din vei også om du er din beste versjon, og det er bare noe du må forvente.

Jeg har opplevd noen troll de årene jeg har holdt på, men jeg velger heller å fokusere på de 20 000 som vil høre fra meg ukentlig (de som frivillig vil ha ukentlig email fra meg) og de over 5000 drømmekundene mine som investerer for å jobbe med meg.

Så her er mitt bidrag til hvordan DU også kan håndtere troll, dog med min svært så begrensede kunnskap på området:

1. Ikke vær en kritikker / troll

Hold kritikken 1-1 og ros offentlig. Det er vanskelig kjenner jeg i disse dager da jeg virkelig har lyst til å sende noen krasse ord til Habitat og SAS som bare ikke forstå hva kundeservice er. MEN jeg sender mail på mail på mail på mail istedenfor å legge ut hatbrev på nett. Jeg har 2 ganger mistet tålmodigheten min og gitt offentlig kritikk, men har vært rask på å slette etterpå. Du vil ikke ha offentlig kritikk der ute. Det er dårlig karma i mine øyne. Men det betyr ikke at du skal holde kjeft når du blir dårlig behandlet. Det er bare ikke lurt å starte svertekampanjer på nett. 1-1 tar lengre tid, men er mer fair mot de om har gjort feilen og gjør at de kan få fikset opp.

2. Ha fokus på det som er viktig for deg

De du skal gjøre en forskjell for er årsaken til at du ønsker å være grunder ikke sant? Du vil gjøre en forskjell for denne verden og spesielt for din drømmekunde. Hold fokuset der. Forvent at det blir kritikk, og lytt om det er sannheter i den. Se gjennom deres sinne og se om du finner noen læringer i tilbakemeldingene. Om ikke – hopp til #4

3. Svar dem– og vær snill og grei som Gary V

Møt dem med omsorg og forståelse. Vær nysgjerrig på hvorfor de ser andre ting enn deg. Finn historien deres og møt dem med kjærlighet. Om du ikke kjenner til Gary V så er han en helt på å håndtere haters og han konverterer dem ofte til superfans. Hvordan? Han er ydmyk og rå. Får boka hans en 1-rating på Amazon så ber han om unnskyldning til leseren og ringer dem opp for å høre hvordan han kan gi dem verdi. En av leserne hans skrev at selv om boka ikke hjelp han fikk Gary selv en 5 fordi han var så god på å ta i mot kritikk og var en person som ville vokse. Gary V er helt rå på kritikk. Jeg er ikke det. Men det er en strategi jeg ser kan være smart om du vil fokusere på å snu misfornøyde kunder til dine fans.

Når folk ”smeller” tar jeg bare #4 og har fokus på det som er viktig for min egen vekst og for drømmekundene mine. Men ta med deg det beste fra Gary V. Han snakker ofte om det på podcasten sin.Se gjerne denne Gary V videoen hvor jeg ler høyt når han sier han er så emptatisk (du husker vel hva jeg har sagt om at det vi ser i oss selv ikke er det andre ser bestandig?) –eller denne med Brene Brown  – det gir perspektiv og du får ledd opp til flere ganger.

Jeg minner meg uansett på at kritikken er ikke personlig. Folk glemmer at vi også er vanlige folk med helt vanlige utfordringer, til tross for at vi legger ut videoer på sosiale media. Mange har rett og slett ikke lært seg å slå av det de ikke liker, og har et stort behov for å bli hørt. Så når kjerringa eller mannen ikke hører etter, smeller de kanskje på fremmedfolk som oss. Det er ikke personlig.

4. Delete, Bless, Forgive and Forget

Noen har det rett og slett tøft og ser ikke seg selv. De har ikke fått opplæring på hva som er vanlig folkeskikk. Blokker dem og rapporter dem om de er helt crazy. Og lytt gjerne til hva jeg gjorde med min crazy følger som jeg måtte både delete, bless, forgive and forget hele fire ganger.

Rart når noen crazy personer bruker hele familie kontoen. På FB ser de helt «normale» ut, men noen bruker altså kontoen sin til å sverte. Det er ikke ok. Men bruk ikke tiden der.

Så mitt råd #1 til deg er:

Lær deg å håndtere det. Det tok meg to dager å komme meg ut av sengen fra min første «you suck» på youtube i 2009. Nå tar det meg mindre enn 20 sekunder vanligvis. Øvelse gjør mester og det meste sitter i hodet.

Spør noen som har vært der før deg hvordan du skal håndtere det og vær klar over at ALLE får kritikk når de stikker hodet frem og ønsker å gjøre endringer. Det er en del av gamet og det er ikke der du skal ha fokus.

Har du opplevd kritikk betyr det bare at du er i ferd med å hjelpe mennesker som trenger deg.

Og del gjerne om du har en metode som fungerer for deg. Vi blir sterkere når vi hjelper hverandre.