159. Slik starter du egen business

Dec 15, 2021

 

 

Jeg startet businessen min for 9 år siden med en Macbook og en internett linje. Det var alt som skulle til. Det har skjedd mye på disse årene. Ansettelser og oppsigelser, fornøyde kunder og misfornøyde kunder, jeg har jobbet fra strender og kjellergulv, det har vært opp og nedturer.

Det jeg er mest stolt over er at vi har bygget sten på sten, og i dag har en business med over 5000 fornøyde kunder.

Og selv om jeg er en utålmodig sjel… jeg har lært meg å være tålmodig i prosessen. Du må ha både fart og du må være tålmodig for å lykkes som grunder mener jeg.
Det er en kunst man aldri blir utlært på.

Jeg har lært at det er noen steg til å bygge en business en fint kan hoppe over og et par steg jeg skulle ønske jeg gjorde mye bedre.

Og for deg som er ny grunder, deg som ikke får det helt til enda eller du drømmer om å starte en business - her er mine beste tips:

Hvor starter du når det er så mye?

Du tar ett steg i gangen. Du setter deg ett mål for året og bryter det ned helt til du har en dagsplan du kan følge. Det er 1000 ting å gjøre men du skal ikke gjøre alt samtidig.

Det er viktig at du har en drøm du skal realisere, og at du bryter drømmen ned i en konkret plan i små, spiselige biter. Stress kommer bare når du putter for mange ting på agendaen på for kort tid. Det fungerer dårlig – så prioriter det som tar deg raskest til målene dine – en ting i gangen.

Jeg kan ikke leve uten Ukeplanleggeren - den hjelper meg å sortere ut hva som er viktig og hva som er ”nice to do’s”.

Arbeidsrutiner som gir deg arbeidsglede og mestring

Det deiligste med å være egen sjef er at du bestemmer over tiden din. Men det er ofte en utfordring også. Om du henger mest på sosiale media eller rydder i klesskapet blir det lite business.

Jeg starter dagen min med faste morgenrutiner som setter tonen for dagen. Samme rutine hver eneste dag, før jeg går løs på Ukesplanleggeren. Da får jeg gjort det viktigste og føler at jeg nærmer meg målet hver dag.

Du eier dagen når du eier morgenen. Starter du med email eller sosiale media lar du andre sette din agenda.

Vær bevisst på hva du vil ha ut av dagen og gjør det viktigste. Det sørger en god morgenrutine for.

Bygg deg som et brand tidlig i prosessen

Du er et brand om du vil det eller ikke dersom du har en sosial media konto som Facebook, Instagram, Snap osv.

Bruk sosiale media smart og bygg deg som et brand tidlig - selv når du ikke enda har bestemt deg for produkt eller kundegruppe. Bestem deg for hvilke kategorier du skal holde deg til.

Jeg har valgt meg 4 kategorier: Businesskvinnen, Helse, Reiser, Personlig utvikling. Alt jeg poster har med dette å gjøre. Jeg holder også ”bilde stilen”, farger og fonter til en fast mal, så følgerne skal kjenne seg igjen.

Du tiltrekker deg potensielle kunder med livsstilen din, og også potensielle følgere som ikke er dine drømmekunde. Men disse kan være de som deler deg til andre venner.

Start tidlig i prosessen med å bygge brandet ditt slik at du har følgere lenge før produktet er klart.

Velge deg EN drømmekunde

Det du er god på og det du ønsker å hjelpe andre med er din NISJE. Den er det viktig at du definerer slik at du kan snakke til en person og ikke mange. Du vil ha mange kunder ikke sant? De finner du best ved å snakke kun til EN person. Da tiltrekker du deg mange som er som denne personen. Skjønner?

Når du er spesifikk på HVEM du hjelper – Drømmekunden din - og du er tydelig på hvilken utfordring du løser for henne, samt hvorfor du er den som er best på å hjelpe – da har du en nisje uten konkurrenter. Du er unik og du skal tiltrekke deg kunder som venter på deg.

Er du usikker på din nisje og hvordan du blir den som rocker ditt marked uten konkurrenter?

Få hjelp HER!

 

 

Vær i læring

Du vil aldri bli fullt utlært på gründer-greia. Æresord. Hver eneste suksessfull gründer jeg har møtt er alltid i læring.

Vær i læringsmodus både på fagfeltet ditt, men like viktig - jeg vil argumentere for at det er mer viktig: Lær deg markedsføring!

Å kunne markedsføring er den store forskjellen mellom en blakk gründer (eller dyr hobby) og en som har gründerfrihet.

50-70% av jobben din består i å markedsføre deg. Ta det innover deg, og utvikle deg hele tiden på markedsføring.

Lytt til podcaster og tedtalks. Les også bøker om fagområdet ditt, lederskap, business og selvutvikling.

Sjekk ut treningen min om de 10 bud som grunder og følg meg på Facebook hvor jeg ofte har SoMe treninger.

Gå på kurs og alltid, alltid, alltid vær i konstant læringsmodus.

Email listebygging

I dag er dette første prioritet hos meg. Men det var ikke alltid slik. Det tok meg år for å forstå at Facebook har sin egen agenda og det hjelper meg lite å ha 23 000 følgere. Jeg la ned altfor mye arbeid i å få følgere. Det blir det lite business av.

Nøkkelen til gründerfrihet og ikke minst: Ha stor påvirkningskraft ligger i at du har et nært forhold til dine kunder. Det skjer fremdeles igjennom email for de aller fleste kundegrupper.

Å ha en opt-in side (hvor man legger inn email for å få verdi fra deg) som tiltrekker de riktige drømmekundene har vært forskjellen fra å gå på NAV til en suksessbedrift for meg. Og dette er nettopp det jeg har hjulpet så utrolig mange gründere med, så de får lov å gjøre en forskjell for andre.

Å ha drømmekunder som er klar til å kjøpe ditt produkt når du lanserer gjør gründerreisen utrolig mye lettere. Dette er et fagfelt i seg selv – men det er så verdt det å bygge din liste.

Lover. Så lær deg listebygging!

Få en mentor

Mange av kundene mine setter sammen powerfriends grupper. Det er vel og bra, men det er viktig at du har noen som har gått veien før deg. Noen som er bedre enn deg og som du kan sparre med. Og få tilbakemeldinger slik at det ikke tar deg år og dager før du lykkes. De vokser ikke på trær og ofte koster det mye.

Skal du ha en mentor du ikke betaler for er det en relasjon som må vokse seg til over tid. Og det er viktig at du vet hva DU kan bidra med. Jeg hadde en mentor da jeg startet opp, og det tok tid å bygge den relasjonen og det var ikke gjort på en dag. I dag har jeg flere powerfriends som er bedre enn meg og som fungerer som mine mentorer. De gjør meg bedre og er essensielle for at jeg utvikler meg.

 

 

Da jeg investerte i en mentor på mitt business felt kuttet jeg læringskurven med mange år. Jeg hadde selvfølgelig ikke penger til å betale da dette kostet over 100 000 kr så jeg solgte alt jeg hadde i kjelleren, bilen og tv’n for å finansiere det. Men jeg vet i dag at dette er den beste ROI (return on investment) jeg kunne fått. Jeg gikk fra 70 000 til 5 millioner i omsetning på 18 måneder.

Dette skjer ikke alle, men investerer du i den rette mentoren, en som jobber tett med deg og du gjør jobben og tar action, så er det fullt mulig. Viktig at du gjør research her for kjemi med din mentor har alt å si.

Vil du ha en hobby eller en business?

Mange kvinner spesielt er opptatt av å gjøre det de elsker og bare det. For å lykkes som gründer må du få skitt under fingrene. Det er mye jobbing i starten og du må gjøre ting du ikke er så god på også. Du må lære deg å bruke google, spørre om hjelp og være løsningsorientert.

Er du bare opptatt av å gjøre det kreative blir det fort en veldig dyr hobby. Alle kan lykkes om de har en ”passion” eller noe de brenner for, men det er også avgjørende at du gjør det som du ikke er så god på enda..... markedsføring og sosiale media for eksempel.

Skal du ha gründerfrihet og ha en jobb hvor du gjør en forskjell er det essensielt at du også gjør ting du ikke kan ...enda.

Vil du vite mer om hvordan jeg jobber?

Følg meg på Facebook siden og Instagram