184: Elsk salg og få grunderfrihet
Dec 15, 2021
«Salg» har et dårlig rykte på seg.
Mye fordi vi ser for oss at noen presser på oss ting vi ikke vil ha.
Eller innpåslitne selgere i en butikk som fotfølger deg.
Salg er dog helt nødvendig om du skal ha grunderfrihet. Så her kommer noen tips fra meg på hvordan du kan elske salg og samtidig hjelpe din drømmekunde til å få det bedre.
Vi grundere kan kun lykkes om produktet vårt er eksepsjonelt og vi er vår beste versjon. De to tingene må være på plass. Og er de det: så vil du rocke på salg.
Men pass på – kan du ikke svare HELL YEAH på disse essensielle spørsmålene bør du droppe salg helt og holdent. Da er det ikke bra verken for deg eller kunden.
Hvilke spørsmål er det jeg snakker om?
1 . Vil produktet ditt hjelpe din drømmekunde få et bedre liv eller løse utfordringene hennes/hans raskere, enklere eller mindre krevende?
2 . Kan du med hånden på hjertet si at dette produktet er råbra?
Er du stolt av det du selger?
Er svaret Nei: Så kan du like greit droppe salg.
Lytt til podcasten hvorfor!
Hvordan kan du gjøre salg enkelt og gjøre prosessen lett for deg?
Først og fremst bli med på utfordringen og gå i dybden med oss:
For meg handler salg om at jeg «robber» kunden om jeg IKKE tilbyr å hjelpe dem.
Uansett om det er med næringsproduktene jeg selger eller om det er markedsføringskursene – jeg mener med hånden på hjertet at du som kunde får levert 10-gangen av det du betaler i verdi.
OM du tar action.
Blir produktene stående i et skap, eller du ikke tar action på det du lærer - så vil du ikke få verdi i det hele tatt. Tar du action eller produktene så vil livet ditt endre seg til det bedre. Til mer enn du noen gang trodde var mulig for mange.
Så hvorfor er det tyveri om jeg IKKE selger?
Fordi jeg VET at kunden får et bedre liv om de tar action med meg. Derfor er jeg villig til å dele produktet ikke bare en gang men om og om igjen. Jeg vet av egen erfaring at jeg som oftest ikke gjør det jeg bør gjøre med en gang jeg hører om noe første gangen. Jeg er litt treg. Når jeg har fått høre det 3-5 ganger – er jeg villig til å lytte. Og når smerten er stor nok er jeg også villig til å investere for å endre meg.
Så har du også to typer kunder – de som tar emosjonelle avgjørelser og de som tar rasjonelle avgjørelser, og det er ca 50% av hver av typene. Jeg er av den den «emosjonelle» typen og connecter med formidleren og «føler det i hjertet» at dette er rett for meg når jeg tar action – og kjøper. De «rasjonelle» derimot trenger mange «gode grunner» for at dette skal lønne seg, både i forhold til tid og penger. De trenger å høre det om og om igjen, og de må kjenne seg trygge på avgjørelsen sin. Uansett hvilken type du er – skal du bli god på salg må du snakke til begge typene. De begge trenger hjelpen din.
Dessuten handler det om å sette seg selv til side og ikke ta seg selv så høytidelig. Vær der for andre og ikke tenk på om du ser dum ut på video eller håret ikke er lagt til riktig side.
Vær der for drømmekunden slik at hun/han får verdi. Som også betyr: Vi må være oss selv. Sårbar og ekte.
Er du villig til å gjøre det – da er salg enkelt. Alt du trenger å gjøre er å hjelpe drømmekunden få resultater raskere, mer effektivt og mindre smertefullt enn uten deg og din hjelp.
Hvordan gjøre det lett?
Sette deg selv og selvhøytideligheten din til side og tenk mer på andre.
Salg er egentlig bare kommunikasjon med en du elsker å hjelpe.
Det bør være enkelt om du elsker produktet ditt og hva produktet gjør for din drømmekunde, ikke sant?
Er det ikke det: Dropp salg og finn et produkt du virkelig brenner for.