186: Onlinekurs: hvor starter jeg

Dec 15, 2021

Hvordan lage et onlinekurs?

Å lage et onlinekurs er superenkelt og noe de fleste kan klare. Du tar bare kunnskapen din og pakker den inn som et produkt. Det er veldig likt det å skrive en bok, som jeg driver med nå. Du tar kunden din fra en utfordring de har, til et resultat de ønsker.

 

 

Du må lære deg å selge kunnskapen din

Jeg har et kurs som heter «Skap online-kurs som selger» – det er et 4 måneders kurs, og det er den tiden det tar å lage et online-kurs og selge det.

Her kan du laste ned hele kursplanleggeren,

som inneholder alle stegene jeg tar kundene mine igjennom på fire måneder, fra en idé til ferdige kundereferanser.

Det er mange steg du må gjennom, og du må vite at det er utfordrende å lage onlinekurs – og de fleste stegene dreier seg om salget, det er her utfordringen ligger. De fleste har altfor mye fokus på innhold, og der er jeg streng med kundene mine:

Du lære deg å selge – salg er faktisk viktigere enn kvaliteten på innholdet.

Ja, kvalitet er viktig – men salg er viktigere. Hvis du ikke kan salg, så får du heller aldri hjulpet noen med innholdet.

Så hvis du vurderer å lage online-kurs og vil lære deg om salg, går du inn på grysinding.no/workshop

og hiver deg på workshopen der jeg lærer deg om suksessfulle lanseringer– 75 minutter med hvordan du selger et kurs.

 

 

Den enkle delen: Innholdet

Men her skal du få den enkle delen. Og den enkle delen, det er å lage innholdet.

Steg 1: Finn en utfordring drømmekunden din har, som du vet hvordan du skal løse. Det du skal selge, er jo kunnskapen din. Så lager du en topp 10-liste over kundens utfordringer og hva du skal levere av resultat.

 

Steg 2: Definer stegene som kunden må ta for å komme seg fra der hun er i dag til der hun er etter kurset ditt. Ha maksimalt 6 moduler – gjerne færre. Det jeg gjør, er å ta 6 ganske store ark som jeg henger opp på veggen.

Så ser jeg på utfordringene og tenker: Hva er det jeg må lære denne kunden? Hvilke steg må kunden ta fra der hun er nå og til hun når målet sitt? Under hvert steg bruker jeg ha å ha 2–4 treninger kunden skal igjennom for å komme seg fram til resultatet.

Det som er viktig, er at du har drømmekundens behov foran deg, og at du hele tiden fokuserer på målet hun vil nå eller resultatet hun vil ha.

 

 

Steg 3: Lag overskrifter til modulene og titler til læringene kunden skal igjennom. Jeg brainstormer alt jeg tenker at jeg må lære kunden min, skriver det ned på post-it lapper i ulike farger og flytter dem rundt på de hvite arkene på veggen (og denne prosessen tar tid), før jeg lander på modulnavn og treningsnavn under hver modul.

Jeg er tydelig på hvert resultat hun skal ha etter hver trening. Vi har hele tiden fokus på verdi og resultat.

 

Steg 4: Når du har systematisert behov, treninger og resultater, er det klart for å lage innholdet. Jeg lager presentasjoner, PowerPoints, der jeg bruker programmet ScreenFlow til å filme meg selv og presentasjonen.

Jeg passer på at hver film ikke er mer enn 10-20 minutter lang – for hvis det blir for mye, detter kunden av. Det kan oppleves overveldende å skulle lære mye på en gang.

Last ned kursplanleggeren og meld deg på workshop!

 

 

Her finner du listen over de andre stegene som skal tas. Dette er action-listen jeg tar alle kundene mine igjennom.  

Og hvis du vil lære deg hvordan du lanserer onlinekurs med suksess, så går du på grysinding.no/workshop og melder deg på.

Vi holder denne workshopen bare én gang, den 7. mars kl 20  , så pass på at du får den med deg hvis du vil lære dette.

Etter workshopen får du tilbud om å være med oss videre, eller du kan velge å lage onlinekurset på egenhånd, men da har du med deg suksesskriteriene i bakhodet.

Det lages så mange online-kurs i dag, men mange tjener ikke penger. Det som er viktig å forstå, er at 80% av jobben er markedsføring og salg. Det er superenkelt å lage kurset – utfordringen er å selge det.

Last ned kursplanleggeren, og meld deg på workshopen.

Gå inn på grysinding.no/186, så finner du begge deler.

Håper jeg ser deg på workshop!