205: Skremselspropaganda i markedsføring bra eller dårlig?
Dec 15, 2021
«Urgency» eller «scarcity marketing» – det haster eller det er knapphet på tjenester eller produkter - er en kjent markedsføringsteknikk.
Som fungerer. Vi er mennesker som er redd for å gå glipp av noe (FOMO – «fear of missing out» – har vært hos oss lenge før vi kom opp med teknikken)
Det er en kjent markedsføringsteknikk for å få kundene til å ta action. Til å kjøpe.
Enkelt sagt: Det kundene vil ha er vanskelig å få tak i så de må kjøpe det NÅ – det er knapphet på produktet, eller de vil misse noe om de venter med kjøpet.
Det skal skape en følelse av at det virkelig lønner seg å ta action og får folk til å handle nå.
Det finnes flere typer og her er et par eksempler jeg nevner i dagens episode.
Tidsbasert: Vi stenger NÅ eller siste frist for bonuser. Noen som faller bort på et tidspunkt. Black Friday tilbud er et eksempel.
Antall tilgjengelig: Bare et fåtall tilgjengelig (Hermes), eller få igjen til denne prisen (Norwegian), Rachel Hollis’ Rise event i år (11 000 plasser utsolgt på under 30 minutter).
Kun mulighet ved en invitasjon: SoHo house, MasterMind, 25000K
Er det smart?
JA – det blir flere salg: Det haster + følelser = konvertering
- Tar bort forstyrrelser for kjøperen
- Øker sjansen for at kunden gjør noe med utfordringen sin
- Du får de beste kundene
Hvordan gjøre det bra?
- Nedtellingsklokke
- Søknadsfrister
- Intervju
- Språk : NÅ, Stenger, Action, Aldri, Raskt, Få plasser
Når er det ikke bra?
Jeg mener det stort sett er bra. Du har en forpliktelse til kunden og lytt til podden for å høre argumentasjonen.
DOG: det er ikke bra når folk LYVER, eller skaper FALSKE «det haster». Det gjør ikke vi og det er ikke det vi står for.
Oppsummering:
Bruker du «det haster» og «ta action nå» riktig får du mer grunderfrihet og kundene dine får et bedre liv!
Men gjør det riktig. Lær deg dette om du er i salg!