205: Skremselspropaganda i markedsføring bra eller dårlig?

Dec 15, 2021

 

 

 

«Urgency» eller «scarcity marketing» – det haster eller det er knapphet på tjenester eller produkter - er en kjent markedsføringsteknikk.

Som fungerer. Vi er mennesker som er redd for å gå glipp av noe (FOMO – «fear of missing out» – har vært hos oss lenge før vi kom opp med teknikken)

Det er en kjent markedsføringsteknikk for å få kundene til å ta action. Til å kjøpe.  

Enkelt sagt: Det kundene vil ha er vanskelig å få tak i så de må kjøpe det NÅ – det er knapphet på produktet, eller de vil misse noe om de venter med kjøpet.

Det skal skape en følelse av at det virkelig lønner seg å ta action og får folk til å handle nå.

Det finnes flere typer og her er et par eksempler jeg nevner i dagens episode.

Tidsbasert: Vi stenger NÅ eller siste frist for bonuser. Noen som faller bort på et tidspunkt. Black Friday tilbud er et eksempel.

Antall tilgjengelig: Bare et fåtall tilgjengelig (Hermes), eller få igjen til denne prisen (Norwegian), Rachel Hollis’ Rise event i år (11 000 plasser utsolgt på under 30 minutter).

Kun mulighet ved en invitasjon: SoHo house, MasterMind, 25000K

Er det smart?

JA – det blir flere salg: Det haster + følelser = konvertering

  1. Tar bort forstyrrelser for kjøperen
  2. Øker sjansen for at kunden gjør noe med utfordringen sin
  3. Du får de beste kundene

Hvordan gjøre det bra?

  • Nedtellingsklokke
  • Søknadsfrister
  • Intervju
  • Språk : NÅ, Stenger,   Action, Aldri, Raskt, Få plasser

Når er det ikke bra?

Jeg mener det stort sett er bra. Du har en forpliktelse til kunden og lytt til podden for å høre argumentasjonen.

DOG: det er ikke bra når folk LYVER, eller skaper FALSKE «det haster». Det gjør ikke vi og det er ikke det vi står for.

Oppsummering:

Bruker du «det haster» og «ta action nå» riktig får du mer grunderfrihet og kundene dine får et bedre liv!

Men gjør det riktig. Lær deg dette om du er i salg!