207. Den nye gullgruven: Instagram stories

Dec 15, 2021

 

Instagram stories ses på av mange (inkludert meg) – som den nye gullgruven for oss små business eiere.

Dette er ikke plassen for i hovedsak å få nye følgere, men en genial måte å bli bedre kjent med de du allerede har.

Og til syvende og sist, for å få de over på din email liste. Slik at du kan jobbe med de som er virkelig seriøse og velger deg som sin leverandør.

Du bygger LIKER, KJENNER og STOLER på faktoren her så utrolig mye fortere enn noen andre plasser.

Bare tenk på hvor utrolig perfekt vår FEED er – de fleste er så perfekte at du IKKE stoler på de i det hele tatt. Om du ikke tar deg tid til å lese hva de skriver da.

I feeden kan du være spontan og bygge et reelt forhold til følgerne dine. Det er der jeg virkelig føler jeg skjønner hva som skjer hos deg og hvordan du også virkelig har det.

Så – hvor ofte legge ut en story?

5-6 ganger om dagen.

YES – om du skal komme øverst i feeden hos dine folk så må du være aktiv.

Men hallo – om dette er businessen din? Så  er det så verdt det.

Vær der 5-6 ganger hver dag. OM og kun OM dette er et av verktøyene dine for å nå dine business mål.

 

Hvorfor ELSKER jeg Instagram Stories?

Eller stories i det hele tatt?

Fordi du kan kommunisere med folk på en nær og behagelig måte. Virkelig bli kjent. Ikke en følger, ikke en fan – men en virkelig venn – en slags venn i hvert fall.

Her er mine måter å få følgere til å bli «slags venner» - deretter får de beste til å bli kunder.

Vi driver fremdeles en business – bare med de beste drømmekundene.

Hva skal du dele på Instagram stories?

  • Hvem er du? Sånn egentlig? Her deler du fra livet ditt, med ting som andre kan kjenne seg igjen i.

  • Undervisning eller Underholdning – vær en inspirasjon og her har du noe å dele du tror din drømmekunde trenger. Det er denne kategorien de fleste elsker.

  • Ha en dialog – få folk til å snakke med deg. Sende deg spørsmål. Del om en bok du har lest, eller et produkt du er så fornøyd med. Få folk til å sende deg meldinger.

  • Samhandling – jeg vet – et ord jeg ikke engang vet hva betyr 😂
    Du vet sånne «stickers»? Polls og spørsmål – DE er gull. Instagram elsker at du bruker de, og jeg også. Har du swipe up? Awesome – om ikke: Bruk POLLs om du har business konto. Kanskje grunnen som får meg over på business konto?

  • Konverteringer gjelder fremdeles. Skal de beste «slags venner» bli kunder, gjøres det over email og gratistreninger. Ikke på Instagram. Promoter gratistreninger eller noe de må gi emailen for å få av deg. Swipe up eller send meg en DM :) når du gir de wow kunnskap – da får du dine beste kunder fra å være en følger til en som er villig til å ta action.

Når jeg finner noen jeg fatter interesse for går jeg med en gang til «Highlights». Der er det lurt at du har kategorier som du har valgt skal kjennetegne deg og brandet ditt. Det trenger ikke være bare business. Jeg driver ikke med reisebusiness eller familie business. Mine beste Highlights er familie, venner og reiser.

Du finner også eventer som jeg driver selv, eller er på for å lære – noe som viser hvem jeg er og hva jeg står for. Og selvfølgelig ser du mine beste kunder. Det er også ren inspirasjon.

Lag deg selv noen kategorier slik at folk kan bli fort kjent med deg.

Hvorfor er IG stories en gullgruve: Det er der vi henger nå og vi velger om vi digger deg eller ikke.

Bli kjent faktoren er enorm – og stole på faktoren likeså – det er her vi bestemmer oss.