239: Utfordre deg selv

Dec 15, 2021

 

Hvordan du blir kreativ og skiller deg ut og rocker i disse virustider : )

 

Så hvordan markedsfører du deg i nedgangstider? Her er en oppsummering til deg:

NOEN MINDSETS SOM ER LURE Å HA

1. Behold roe – og ikke gjør det verre med å ikke gjøre noe.
Det vil kanskje være stillstand en stund, men så etter en nedtur er det garantert en opptur. Så hold fokus på i dag og fremtiden

2. Forhold deg til fakta og for all del ikke involver deg i drama.
Folk kan bli redde, men å grue seg til ting som kanskje ikke skjer er unødvendig sløsing med energi.

3. Vær ekstremt nøye hvem du henger sammen med.
Er du sammen med VG eller nyhetene er det garantert du vil få inn «dramaqueen» av høyeste orden, og hvem som helst kan bli redd og bekymret. Det gjelder også FB og Instagram. Vær supernøye med å gjøre morgenrutinen slik at du er positiv og fremtidsrettet. Og heng sammen med gode folk som løfter i levende livet OG blogger/podcaster/kurs.

4. Alle nedturer har noe positivt med seg – se etter det mens det står på

5. Nedgangstider er tid for å tenke annerledes - så flekse kreativitetsmusklene dine og vær den som ser etter tre løsninger. Alltid.

6. Ha fokus på det langsiktige perspektivet. 

Ja – du er kanskje på en nedtur nå, men ta action hver dag for fremtiden. Det du gjør nå vil kanskje først ses om 90-120-15 dager, men det vil skape resultater for fremtiden, så gjør de riktige tingene.

7. Invester i deg selv – lær nye ting og se etter hvor du kan utvikle deg for å møte fremtiden. 

Markedet vil alltid være i endring og er du forberedt vil du være den som vinner.

8. Vær den de velger – folk bruker fremdeles penger i nedturer. Bare mindre.  De vil være mer kritisk enn vanlig så svar på hvorfor de skal investere nå. Og kanskje de bare utsetter den beslutningen enda litt tid. Er du foran dem – vil de komme til deg når de er klar.

Akkurat nå kan du få hjelp og få med deg 4 gratis-treninger hvor du får coaching i å snu en nedtur til nye muligheter:  grysinding.no/coaching 

 

HVORDAN ENDRE MARKEDSFØRINGEN DIN I NEDGANGSTIDER


All markedsføring handler om drømmekunden og det er bare for deg å sette deg inn i drømmekundens nye realitet. Hva tenker de?

Hva føler de? Hva er viktig for de nå i denne situasjonen. Har de endret adferd? Har de fått nye utfordringer? Er du i hodet på DK og markedsfører til henne der hun er nå: da er du «good to go»!

1. Endre strategier

Har du mye fysiske eventer og seminarer når det er redsler for smitte, så er det kanskje lurt å endre produktet tilet onlinekurs? Tenk nytt og se hvordan du kan hjelpe drømmekunden med utfordringen, men ved å levere på en annen måte?

2. Visjoner blir mindre viktig enn tidligere – er folk i nedadgående tider har de mer enn nok med å se frem til første opptur. 

Fokuser mer på hverdagslivet i markedsføringen din enn de store drømmene i fremtiden. Hvordan skal drømmekunden komme seg igjennom denne nedturen er kanskje mer det hun tenker på enn 1-2 år frem i tiden. Men det kommer helt an på om nedturen påvirker henne – så husk å se det fra drømmekundens perspektiv.

3. Vær den som gir mest verdi ! Er du foran drømmekunden vil hun komme når hun er klar. 

For nedturen tar slutt – da er det deg hun velger. For hva om kunden ikke vil investere nå? Har du et produkt som er det første som kunden vil stoppe, for eks. reiser/ferie i disse smittetider, er det viktig at du endrer strategiene dine, men stopp ikke markedsføringen. Inspirer henne til å reise når denne nedturen er forbigått.

4. Tre grunner til hun ikke vil kjøpe av deg

Du bruker alltid de tre grunnene for at du blir valgt ,og de tre grunnene for at de ikke vil kjøpe av deg i markedsføringen – men det har kanskje endret seg med nedturen og er mer dagsaktuell. Ha klart for deg hennes motforestillinger og innvendinger slik at du kan adressere de. Kanskje det er bare en redsel hun har som du kan gi henne et nytt perspektiv på?

5. Øk konvertering på allerede interesserte og eksisterende kunder 

Detaljer teller enda mer i nedgangstider. Du skal måle tallene dine med stor interesse nå slik at du kan øke konverteringen. Tallene dine gir deg en indikasjon på hvor du kan gjøre det bedre. Er det noen emailer eller poster som er mer populære enn andre? Da er dette et tema kunden er mer interessert i akkurat nå.

6. En til en Oppfølging 

Vi har allerede før denne nedturen sett at 1-1 oppfølging blir mer og mer viktig. Så være i kommentarfeltet, ta opp telefonen og ring folk. Send de en DM eller en videosnutt så de føler seg sett og forstått. Vi må fokusere på mennesker og ikke «følgere», og det er bare mer og mer viktig for salget ditt.

Til slutt: Nedturen endrer seg til en opptur

Fortsett markedsføringen og vær den som inspirerer, er positiv og raus. Ingen liker dramaqueens og sure gubber.

Så vær den som de kommer for til å bli løftet opp og frem. 

Det er alltid de som tar av i nedturer – velg å tro (VITE) at det er DEG.

Og få hjelp og få med deg 4 gratis-treninger hvor du får coaching i å snu en nedtur til nye muligheter:  grysinding.no/coaching