8 Strategier For Facebook Engasjement

Dec 15, 2021

 

Lei av dÄrlig respons pÄ de mange Facebook innleggene dine?

Hadde det ikke vĂŠrt kult Ă„ fĂ„tt flere som er engasjert pĂ„ sidene dine – fĂžlgere som deler, liker og kommenterer pĂ„ det du legger ut?

Regnet med du var enig, sÄ derfor lagde jeg denne bloggen til deg med 8 tips.

NB: Les helt til slutten, for der kan du nemlig laste ned masse hÊrlige eksempler pÄ hva du kan gjÞre for hver av strategiene for Ä fÄ mer trafikk til siden din.

 

 

For vi vil ha engasjerte fĂžlgere, ikke sant?

Slik at det geniale innholdet vi legger ut kan vises til flere pÄ Facebook, sÄ vi kan bygge en relasjon og bli kjent med flere fÞlgere og potensielle kunder.

Det er jo derfor vi investerer tid og penger pÄ ha businessen vÄr pÄ Facebook.

SĂ„ hva kan du gjĂžre?

Jeg tror det aller viktigste du mÄ ha fokus pÄ for Ä fÄ engasjement pÄ Facebook er:

- Å skape en relasjon til menneskene pĂ„ et personlig plan.

Fokus pĂ„ relasjonsbygging og at du er personlig er mye viktigere for Ă„ fĂ„ engasjement enn om du for eksempel deler en rĂ„bra artikkel i ny og ne. Ikke glem at Facebook primĂŠrt er en arena for Ă„ ”connecte” med og holde kontakt med dine relasjoner, venner og familie

– sĂ„ de samme ”spillereglene” for Ă„ fĂ„ engasjement gjelder, uansett om du legger ut innhold pĂ„ business siden din eller din personlige side.

For Ä hjelpe deg i gang sÄ deler jeg under strategiene jeg bruker i min business. Disse funker som fy for skape engasjement. Du kan modellere disse og teste ut og se hvilke som gir deg best engasjement. Et par av strategiene har jeg selv nettopp lÊrt av andre og jeg blir Ä sette dem i action framover.

Strategi 1: SpÞr spÞrsmÄl

Å spĂžrre konkrete spĂžrsmĂ„l er en av de beste og enkleste mĂ„tene Ă„ fĂ„ respons og engasjement fra fĂžlgerne dine pĂ„.

For eksempel:

  • Hvem tror du gĂ„r til finalen? Jeg heier pĂ„ Frankrike

  • Om du kunne reise hvor du ville i verden, hvor ville du dratt?
  • Skal til Oslo pĂ„ fredag – hvor bĂžr jeg bo? Har ikke bodd pĂ„ hotell i byen pĂ„ Ă„r og dager.
  • Vil du mĂžtes pĂ„ grundertreff pĂ„ tirsdag kl 13 pĂ„ Kaffebrenneriet?

 

Strategi 2: Bruk inspirerende sitater

Sitatene bÞr vÊre i bilde-format og se tiltalende ut visuelt. Bare tekst uten bilde rocker ikke sÄ mye. Skal du fÄ delinger og engasjement er det viktig at det inspirerer og at folk legger merke til det i newsfeeden.

Bilder og videoer deles mye oftere enn bare tekst-innlegg sĂ„ ta deg tid til Ă„ lĂŠre og bruke Canva eller PicMonkey – sĂ„ du fĂ„r dine favoritter-sitater i bilde format.

Du trenger ikke gjÞre det superfancy. Jeg bruker som oftest tekst pÄ vanlig farget bakgrunn som vist under.

 

 

Jeg deler bare sitater jeg vet skaper fĂžlelser hos meg og som er personlig. Da blir ogsĂ„ leserne litt bedre kjent med meg, og liker de det samme sitatet sĂ„ er vi blitt litt mer ”connected”som en bonus.

Og husk at du kan gjenbruke dine mest populÊre sitat-bilder. Jeg gjÞr det hyppig, og har 5-10 favoritt sitater som gÄr pÄ rundgang. SÄ jeg re-poster mine favoritter, om og om igjen.

Strategi 3: SpĂžr om hjelp

Vi alle elsker Ă„ hjelpe andre ikke sant?

Tipper at du ogsÄ er en av dem som digger Ä vÊre hjelpsom?

Jeg kommenterer selv oftest pÄ andres poster nÄr folk spÞr om tips eller rÄd. Kan vÊre alt fra hvor de bÞr spise til hvordan de fÄr flekker av klÊr (Tips: Salo hjelper mot det meste) - til business spÞrsmÄl.

Noen eksempler:

  • Hva kjĂžper man til en konfirmant som man er fadder til? (personlig). Jo mer personlig jo bedre spĂžr du meg
  • Hva er ditt favoritt verktĂžy pĂ„ MAC-en din? (business)

Strategi 4: Bruk Facebook LIVE

Halleluja som jeg elsker Facebook LIVE. NÄ er jeg ikke heller sÄ nervÞs fÞr jeg gÄr live. Facebook LIVE sendingene vÄre har pÄ kort tid fÄtt over 50 000 views! Det er helt sykt hvilken eksponering du fÄr med LIVE i dag.

Tenker du at det er for vanskelig eller skummelt Ä gÄ LIVE, sÄ glem det. LIVE er enkelt Ä bruke og den raskeste mÄten i dag Ä skape engasjement pÄ Facebook siden din.

 

 

Og glem det med Ă„ vĂŠre superproff. Eller at du mĂ„ kunne alt. Eller at det tekniske mĂ„ funke. Husk hva vi snakket om i introen: Folk er ikke pĂ„ Facebook for Ă„ bli ”solgt til” av en ”proff/glatt” selger – folk bruker tid pĂ„ Facebook for Ă„ ”connecte” med sine relasjoner og for Ă„ bli underholdt - og litt for lĂŠring/inspirasjon.

Kanskje er det derfor LIVE sendingene hvor det gĂ„r litt skeis er de med flest seere hos meg. Disse er morsomme uansett, selv om det ikke alltid fĂžles sĂ„nn nĂ„r jeg ”tabber meg ut” pĂ„ direkten. Jo mer uproff jo bedre spĂžr du meg.

Da fÄr vi noe Ä le av samtidig som du viser den ekte deg. Den du er. Folk Þnsker ikke det perfekte, det blir fort kjedelig. Vi er pÄ Facebook for Ä bli underholdt, og nÄr vi gÄr pÄ en liten tabbe eller to sÄ fÄr andre noe Ä le av. Dette er engasjement. Og det skaper masse hjerter, tomler opp og heiarop.

Husk: Ønsker du Ă„ fĂ„ delinger av Facebook LIVE videoen din  sĂ„ mĂ„ du spĂžrre seerne om det. Leverer du innhold som er bra – og gjerne med en tabbe eller to – sĂ„ gjĂžr de ogsĂ„ det : )

 

 

Strategi 5: Bruk video

Kanskje du ikke tĂžrr enda Ă„ hoppe pĂ„ Facebook LIVE og det er helt ok. Spill inn videoer og legg de ut. Videoer hvor du deler av ditt geni og hjelper andre lĂžse et problem slĂ„r an og fĂ„r masse engasjement og oppmerksomhet pĂ„ Facebook. Du trenger absolutt ikke vĂŠre en superstjerne. Du trenger bare Ă„ vĂŠre deg. For det er bare en av deg – og du er unik.

Eksempel: En av mine kunder, Astrid fra Lofoten, er et strĂ„lende eksempel pĂ„ det.  Hennes video fikk pĂ„ kort tid over 12 000 views, 144 delinger, 161 kommentarer og 124 liker.

Og det selv om Facebook siden hennes KUN var likt av 424 personer! Dette kaller jeg engasjement. Og ser du videoen sĂ„ ser du at den mĂ„ ikke vĂŠre proff kvalitet – spill gjerne inn med Iphonen din.

 

 

Strategi 6: Lag ”SpĂžrsmĂ„l og Svar” time

Dine kunder og fÞlgere digger deg fordi du inspirerer eller hjelper dem pÄ en eller annen mÄte. Sannsynligvis har kundene og fÞlgerne dine spÞrsmÄl som du kan hjelpe dem med. Det kan du gjÞre pÄ Facebook og samtidig skape engasjement.

Du kan for eksempel enkelt lage en ”spĂžrretime” for kundene dine pĂ„ Facebook. Vi har selv lagt ut bilde-innlegg pĂ„ siden vĂ„r med ”SpĂžr Gry om hva som helst” – og sĂ„ hatt live sendinger for Ă„ svare spĂžrsmĂ„lene.

Om du ikke vil gÄ LIVE, er et annet alternativ at du Ä ber fÞlgerne eller kundene dine legge inn sine spÞrsmÄl under bilde-innlegget ditt - og sÄ besvarer du spÞrsmÄlene der. Da vil du naturlig fÄ engasjement og kommentarer, bÄde fra dem som fÄr hjelp av deg og ikke minst, fra andre lesere.

Strategi 7: Del andres rÄbra innhold

Finner du en artikkel eller video pĂ„ Facebook som du liker sĂ„ er det stor sannsynlighet for at dine fĂžlgere ogsĂ„ vil like det. Å dele andres innhold er noe Facebook liker at du gjĂžr sĂ„ slike delinger blir derfor vist til mange. Og sĂ„ er det jo hyggelig for andre Ă„ bli delt, ikke sant? Vil du at andre skal dele ditt sĂ„ er det smart Ă„ vĂŠre en som deler ogsĂ„. Enig?

Dessuten – Ă„ bare legge ut ting om deg, deg og deg blir jo fort Ă„ kjede bĂ„de fĂžlgerne dine og deg selv i hjel ;)

Strategi 8: Ros andre offentlig

Gi ros i full offentlighet, gjĂžr det til en god vane - og ta eventuell kritikk under fire Ăžyne, ikke pĂ„ Facebook. For Facebook er den perfekte plassen Ă„ rose pĂ„. Dra frem dine kunder som rocker, kollegaer som inspirerer, mentorer som har hjulpet deg. Tagg dem og takk dem ”offentlig”.

Det skaper masse engasjement Ă„ rose andre. Spesielt om du samtidig spĂžr dine fĂžlgere om hvem som har hjulpet dem. NĂ„r du legger ut spĂžrsmĂ„l fĂ„r du kommentarer i fleng, ikke bare liker-klikk. Og kommentarer skaper igjen engasjement og ”holder liv” i innlegget ditt lenger og Ăžker antall visninger.

 

Vil du se hva som rocker og hva som flopper?

--> Klikk bildet under for Ă„  laste ned min Facebook Guide for Innlegg som Skaper Engasjement med masse hĂŠrlige eksempler som rocker  - og  noen innlegg som flopper..

 

 

Din tur:

Hvilke av disse strategiene bruker du allerede i dag – og hva gir deg best engasjement?

Har du andre strategier du anbefaler? Og hvilke nye skal du teste ut og ta action pÄ?

 

Jeg vil gjerne hĂžre fra deg og dine erfaringer.

Vi er sterkere sammen nÄr vi deler.

Og i tillegg skaper det engasjement. Win/Win : )

 

 

0 people
are viewing this site
0 people
viewed this page
in the last